skip to Main Content

NIEUWS
Ict-in-de-zorg-optinet

De algemene zin van ICT in de zorg

Het gebruik van ICT is in de huidige gezondheidszorg niet meer weg te denken. De manier waarop ICT in deze sector wordt toegepast, wordt in een zeer hoog tempo uitgebreid. Optimale netwerkverbindingen en de juiste netwerkbekabeling is hierbij zeker nodig. Optinet heeft al in verschillende zorginstellingen diensten mogen verzorgen. ICT en de zorg gaan, zeker in deze tijd, hand in hand.

ICT in de zorg

De tijd dringt in deze coronacrisis. De zorgvraag is in een razend tempo toegenomen en het is noodzakelijk dat de zorg met hulp van technologie slimmer, sneller en persoonlijker wordt. Het veranderen van de gezondheidszorg is – met het toepassen van ICT – niet alleen interessant voor de zorgverlener en de patiënt, maar het is ook een absolute must. Nederlandse artsen en patiënten maken veel gebruik van digitale zorgtoepassingen. Er zijn momenteel online patiëntendossiers, consulten via webcam, zelfdiagnose via apps, zorgrobots en zelfs chirurgie op afstand. Al deze oplossingen zorgen ervoor dat de patiënt beter geïnformeerd kan worden en actiever kan deelnemen in het zorgproces. Maar er zijn ook risico’s aan verbonden, bijvoorbeeld privacy, maar ook op het gebied van netwerk. Al deze digitale zorgtoepassingen draaien op netwerkverbindingen. Het is dan ook zeer van belang dat het netwerk in deze zorginstellingen optimaal werkt.

Wat kan Optinet betekenen voor ICT in de zorg?

Optinet heeft zich ontwikkeld tot netwerkspecialist binnen de zorgsector. Onder andere voor het Erasmus MC verzorgt Optinet alle werkzaamheden betreffende de aanleg en het onderhoud van de databekabeling. Hieronder vallen alle onderhoudswerkzaamheden in de vorm van de aanleg van data-aansluitpunten en glasvezelverbindingen tot het storingsonderhoud.

24/7 bereikbaar

De communicatie tussen een bedrijf en de vitale sector zoals de zorg is essentieel. Aangezien er in deze sector kritische situaties kunnen ontstaan bij storingen aan het datanetwerk, is er voor zorginstellingen een specifiek ticketsysteem beschikbaar bij Optinet. Daarbij krijgen storingen een urgentiecode, waardoor de continuïteit van de dienstverlening, de veiligheid en gezondheid binnen de zorginstelling altijd prioriteit heeft. Optinet staat met overeengekomen respons- en hersteltijden 24/7 klaar om in te grijpen.

Neem contact op

Bent u benieuwd wat Optinet voor uw zorginstelling kan betekenen? Neem contact met ons op. Wij bekijken graag samen met u de mogelijkheden in een vrijblijvend adviesgesprek.